Pâine de casă tradițională

Azi dimineata am optat pentru a coace o paine de casa si am schimbat un pic reteta pe care o faceam deobicei, de a pune ulei in aluat si de a-i grabi dospirea in cuptor, de data aceasta le-am eliminat. 

Am adaugat urmatoarele ingrediente:

  • 1 kg de faina 405 (va sugerez sa nu o faceti cu 000 nu este speciala pentru paine, ci pentru prajituri. De preferat este cea 405, 550 sau 650) 
  • 650 ml apa calduta (nu fierbinte!) 
  • 42 grame drojdie proaspata ( 14 gr.uscata)
  • 1 lingura de zahar brun
  • 20 grame sare
  • ulei pentru uns tava 
Mod de preparare: 

  1. Intr-un castron mare se adauga 500 grame de faina, 300 ml apa calda, zaharul si drojdia faramitata. Se amesteca cu o lingura de lemn ori o paleta de silicon pentru a se dizolva drojdia. Se va lasa pentru 10 minute pentru a activa drojdia, crescand in volum si a deveni spumoasa.
  2. Apoi am turnat restul de faina si apa putin cate putin. Daca faina cere mai adaugati apa. La mine au fost suficienti 650 ml. 
  3. Aluatul este unul lipicios si se adauga sarea exact masurata. Incercati sa nu o masurati dupa ochi, caci sarea regleaza gustul perfect al painii. 
  4. Sarea nu se va adauga la inceput, deoarece inactiveaza drojdia si painea nu mai creste. 
  5. Daca aveti un robot de bucatarie, puteti framanta imediat aluatul. Sa nu uitati sa ungeti bolul cu ulei inainte de a pune robotul pentru framantare. 
  6. Eu am aplicat framantarea pe suprafata mesei de lucru,  uns cu putin ulei pret de 5-6 minute. 
  7. Evitati sa puneti faina pe masa, va schimba formula aluatului! 
  8. Am uns un castron curat mare si am inceput sa impatur aluatul in 4 , precum faceti poalele'n brau. Am repetat operatiunea aceasta de 3 ori, pana cand am format o bila mare si un pic plata. 
  9. Am lasat aluatul la dospit la loc cald timp de 1 ora (doar la temperatura camerei, nu in cuptor!!), acoperit in folie de plastic. 
  10. Dupa o ora aluatul mi-a crescut enorm. 
  11. Am aplicat aceeasi operatiune ca si prima data de a impaturi aluatul in 4 si i-am aplicat o forma rotunda pe care am asezat-o in tava unsa de dinainte cu ulei. 
  12. Am lasat-o pentru alte 30 de minute pentru a-si dubla volumul, de asemenea invelita in folie de plastic.
  13. In acest timp am schimbat pozitia tavii de la cuptor adaugand-o in partea de sus pe care am umplut-o cu apa si grilul in partea de jos. Am preincalzit cuptorul la 250 de grade Celsius. Rolul aburului este sa umzeasca painea si impiedica formarea prematura a crustei, lucru care ar impiedica cresterea ei. 
  14. Nu setati cuptorul la 160 sau 180 de grade Celsius, veti obtine o paine uscata cu coaja tare, mata, deloc rumena sau lucioasa. 
  15. Painea se adauga in cuptor pentru 20 de minute, dupa care se va scoate tava plina cu apa clocotita cu mare grija. Se mai lasa la copt pentru alte 30 de minute la temperatura de 200 de grade Celsius.. Nu se unge cu absolut nimic peste, ci doar se cresteaza cu cutitul, avand rolul de a permite o crestere controlata. Daca nu va fi crestata, aceasta se rupe.
  16. Verificarea painii: cu ajutorul unui prosop de bucatarie si se va bate pe fundul acesteia. Daca "sunetul" este unul mai afundat, atunci painea mai trebuie coapta pentru inca alte 5-10 minute, daca suna a "gol", este facuta. 
  17. Se lasa la racit si abia apoi se poate consuma. In timp ce se raceste painea, se aude cum "vorbeste" , se aud trosnituri si pocnituri in coaja.
Pastrarea corecta se va face doar acoperita intre prosoapele de bucatarie, nu in pungi de plastic ori hartie. Prospetimea ei dureaza pana la 3-4 zile, bineinteles daca poate dura atat de mult! 

Pofta Buna! 



Reteta preluata de la Savori Urbane

Comentarii